عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اقدام‌های انجام‌شده ازسوی مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای رشد و تقویت شرکت‌های داخلی خصوصی فعال در این عرصه را مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ در چند سال گذشته دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده که به تسریع خودکفایی در صنعت نفت خواهد انجامید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مسعود تجریشی عنوان کرد:‌ گام‌های اولیه برای خودکفایی شرکت‌های داخلی از دوره نخست وزارت زنگنه در صنعت نفت برداشته و با تشکیل ستاد خودکفایی در شرکت ساخت و تأمین کالای نفت، مقدمات اجرایی طرح خودکفایی در صنعت نفت فراهم شد.

وی از ساخت شیرآلات مرتبط در صنعت نفت، اتصالات و پیچ و مهره و بعضی از کالاهای صنعتی دیگر به عنوان رهاورد این طرح نام برد و افزود: ساخت این کالاها از ابتدای دهه ۷۰ آغاز و با حمایت‌های صورت‌گرفته بخش مهمی از این اقلام که در توان شرکت‌های داخلی بود، بومی‌سازی شد. با وجود این، ساخت برخی از تجهیزات صنعتی نظیر ماشین‌آلات دوار، مته‌ها یا دکل‌های حفاری، تجهیزات سرچاهی و… که فناوری پیچیده‌تری داشت، هنوز در داخل کشور امکان‌پذیر نبود، اما با تداوم این حمایت‌ها، خوشبختانه امروز شاهد دستیابی به فناوری‌های روزآمد دنیا در ساخت تجهیزات صنعت نفت هستیم و بسیاری از این تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در ادامه از به‌کارگیری وندورلیست واحد برای تأمین تجهیزات موردنیاز صنعت نفت به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نام برد و گفت: اگرچه مقدمات این طرح در دولت‌های نهم و دهم فراهم شد، اما با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر نفت، این طرح هم‌اکنون جواب داده و استفاده از وندورلیست واحد در صنعت نفت اجباری شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اضافه کرد: این طرح کمک مؤثری به تولیدکنندگان داخلی است که توان بازاریابی مستقل در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت را نداشته‌اند، زیرا با استفاده از فرآیند مکانیزه این طرح، درخواست کاری به همراه مدارک و مستندات هر شرکت برای حضور در پروژه‌های صنعت نفت ثبت می‌شود و در صورت تأیید نهایی، امکان ارسال خودکار مناقصات برای آن شرکت فراهم می‌شود.

اهتمام وزارت نفت در صدور گواهی کیفی تجهیزات صنعت نفت 

به گفته تجریشی، یکی دیگر از اقدام‌های مؤثر در حمایت از شرکت‌های داخلی و جلوگیری از فشارهای ناشی از بوروکراسی زمان‌بر مربوط به تأیید کیفی تجهیزات صنعت نفت به‌وسیله استانداردهای معمول جهانی، اهتمام وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در صدور گواهی کیفی تجهیزات صنعت نفت (IPI) بوده است. فرآیند صدور گواهی کیفی ایرانی از سوی انجمن نفت و پژوهشگاه صنعت نفت و با یاری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) و انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) شکل گرفته و هم‌اکنون این طرح با حضور سازمان استاندارد، قوام بیشتری یافته است.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران صدور گواهی کیفی ایرانی را به‌ویژه در شرایط تحریم بسیار مؤثر و لازم دانست و تأکید کرد: این طرح می‌تواند سبب سرعت یافتن پروژه‌های صنعت نفت و کم شدن دغدغه‌های ناشی از زمان‌بر بودن فرآیند تأیید کیفی تجهیزات ساخته‌شده در شرکت‌های سازنده داخلی شود.

تجریشی همچنین با اشاره به بومی‌سازی ۱۰ گروه کالایی به‌عنوان طرحی موثر از سوی وزارت نفت در خودکفایی و رشد شرکت‌های داخلی اشاره کرد و گفت: نگاه خاص دولت و مجموعه صنعت نفت در این خصوص بر مبنای بومی‌سازی تجهیزات و استفاده حداکثری از فناوری‌های روزآمد در این صنعت زیربنایی بوده که در این زمینه تلاش‌های مؤثری انجام شده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح که برای نخستین‌ بار در دولت یازدهم مطرح شد، تلاش زیادی از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران انجام شد و حتی در زمان پیش از تحریم، توافق‌های قابل توجهی نیز برای انتقال و بومی‌سازی دانش فنی شرکت‌های برتر خارجی سازنده تجهیزات صنعت نفت انجام شد.

رشد ۷ برابری حضور پیمانکاران و سازندگان داخلی در پروژه‌های صنعت نفت

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران سهم فعلی شرکت‌های داخلی و سازندگان صنعت نفت را در پروژه‌های صنعت نفت بیش از ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته تلاش مضاعفی ازسوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای به‌کارگیری استعدادهای داخلی شکل گرفته که نمونه آن را می‌توان در رشد نزدیک به هفت برابری حضور پیمانکاران و سازندگان داخلی در پروژه‌های صنعت نفت شاهد بود.

تجریشی اضافه کرد: امروز به جرأت ادعا می‌کنم که هیچ شرکت و سازنده داخلی فعال در صنعت نفت نیست که پروژه‌ای از صنعت نفت در حال اجرا نداشته باشد.

وی در ادامه تحریم‌ها را فرصتی برای به‌کارگیری ظرفیت حداکثری شرکت‌های داخلی و تجربه‌اندوزی این شرکت‌ها عنوان و اضافه کرد: در همین دوره، با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، اقدام‌های قابل توجهی از سوی سازندگان داخلی درباره ساخت بعضی از تجهیزات با فناوری بالا انجام شده که درخور قدردانی است.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه اکنون تأمین مالی بسیاری از پروژه‌ها در صنعت نفت بر مبنای پرداخت ارزی انجام می‌شود، گفت: با وجود ریالی بودن قراردادها، اما در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز در تغییر قیمت پروژه‌ها اقدام بسیار مؤثری است که می‌تواند انگیزه کافی در میان پیمانکاران و سازندگان صنعت نفت به‌وجود آورد.

تجریشی درباره تعهد این شرکت در تحویل ۱۰ دستگاه الکتروموتور غول‌آسا برای طرح عظیم خط لوله گوره _ جاسک نیز گفت: همه تلاشمان را می‌کنیم تا تعهدهای کاری خود را تا پایان امسال عملیکنیم.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، پیش از این قرارداد ساخت و تأمین ۵۰ الکتروپمپ میان شرکت ملی نفت ایران و سه شرکت پمپ‌ساز ایرانی (پمپیران، پمپ‌های صنعتی ایران و شرکت پتکو) امضا شد که رکوردی تازه در اجرای طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک به شمار می‌آید.

بر اساس قرارداد امضا شده، شرکت پمپیران و شرکت پمپ‌های صنعتی ایران هرکدام تولید ۲۰ عدد پمپ ۲.۶ مگاواتی را با اعتبار ۱۹ میلیون یورو در دستور کار دارند. شرکت پتکو نیز موظف به تولید ۱۰ پمپ با همین توان و با اعتبار ۱۰ میلیون یورویی است. به گفته وزیر نفت، افزون بر ساخت، بهره‌برداری از این پمپ‌ها به‌مدت پنج سال به‌عهده شرکت‌های ایرانی است تا تضمینی برای کیفیت تولید این الکتروپمپ‌ها باشد.

پیش‌بینی می‌شود با هدف تشویق شرکت‌های سازنده تجهیزات داخلی در حوزه‌های مختلف، این سیاست جدید یعنی مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات به‌مدت محدود به سازندگان دیگر تجهیزات صنعت نفت نیز تسری یابد.

احداث خط لوله گوره – جاسک و پایانه صادراتی مکران، هم‌اکنون به‌عنوان راهبردی‌ترین طرح مجموعه دولت و صنعت نفت کشورمان مطرح است و به‌دلیل حجم بالای پیمانکاران ایرانی حاضر در آن، از آن به عنوان ایرانی‌ترین طرح صنعت نفت نیز یاد می‌شود.  هدف از اجرای این طرح که عملیات اجرایی آن از تیرماه امسال با دستور رئیس جمهوری به‌طور رسمی آغاز شد، انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی با خط لوله‌ای به طول تقریبی هزار کیلومتر است که با ساخت تلمبه‌خانه‌های بین راهی و ایستگاه‌های توپکرانی با پست‌ها و خطوط انتقال برق همراه خواهد بود

Join our newsletter

Volutpat vel turpis nulla lorem sed semper. Aliquam sagittis sem libero viverra vehicula nullam ut nisl.

[contact-form-7 404 "یافت نشد"]

درج دیدگاه

دو × یک =